Bol.com screenshot van website
Creatie van een MVP
Creatie van een MVP
Creatie van een MVP

Bol.com

Interim

Product Owner Loyaliteitsprogramma

Midden in een transformatie van het werken vanuit business cases naar Product Led werken een MVP neerzetten voor een loyalty program. Hoe zorg je ervoor dat je de belangrijkste functies onderscheidt van randzaken? En hoe ontwikkel je een MVP met een groot aantal stakeholders met elk hun eigen visie en wensen? Dat is nu net de uitdaging waar Bol.com voor stond tijdens dit project. Onze Noun’er Wieke is hier met haar team mee aan de slag gegaan.

Noun'ers

Product Owner
Product Owner
Wieke van Wijngaarden
Wieke van Wijngaarden
Wieke van Wijngaarden portret
Wieke van Wijngaarden portret

Andere teamleden

Tester

Product Owner

Engineers

Business Analist

Front End Developers

De geboorte van een MVP

Storymapping als basis

Aangezien software development in de praktijk vaak erg lastig te plannen is was het van groot belang om in een vroeg stadium een duidelijk overzicht te maken. Storymapping is hierbij een essentiële tool. Binnen het Loyalty Program team van Bol.com Select werd er dan ook snel een sterke storymap gemaakt welke werd aangevuld met duidelijke milestones. Deze milestones werden vervolgens volledig afgestemd op de beschikbare mensen en middelen. De uitkomst? Zoveel mogelijk waarde toevoegen voor Bol.com en haar klanten. Door de milestones en storymap continue aan te passen op de huidige situatie kon de ontwikkelingsfase beperkt gehouden worden en konden mensen en middelen efficiënt worden ingezet.

getekende poster van man met taken.
getekende poster van man met taken.
getekende poster van man met taken.
Figuur hoe je een MVP in stappen moet bouwen
Figuur hoe je een MVP in stappen moet bouwen
Stakeholder management

Van verschilende ideeën naar een MVP

Bij een groot aantal stakeholders met uiteenlopende vragen, belangen en behoeftes is goed stakeholder management essentieel. Door de doelen en KPI’s voor de MVP duidelijk met de stakeholders vast te stellen kun je voorkomen dat een MVP te omvangrijk zal worden. Bij een grote wensenlijst voor een MVP is het daarnaast belangrijk om vroeg te slicen in de storymap. Maar hoe doe je dat dan? Door wekelijkse catch-ups en team meetings in te plannen zorg je voor een sterkere alignment binnen zowel het team als de stakeholders. Door nice-to-haves, iteraties en essentiële functies te categoriseren behoud je de focus op het doel van een MVP: de essentiële functies voor een goed werkend eindproduct.

Nog meer werk waar we trots op zijn

Cases

Mail ons
Kantoor

Fred Roeskestraat 99

1076 EE, Amsterdam

Onderdeel van
Mail ons
Kantoor

Fred Roeskestraat 99

1076 EE, Amsterdam

Onderdeel van
Mail ons
Kantoor

Fred Roeskestraat 99

1076 EE, Amsterdam

Onderdeel van