De geboorte van een MVP
Storymapping als basis
Aangezien software development in de praktijk vaak erg lastig te plannen is was het van groot belang om in een vroeg stadium een duidelijk overzicht te maken. Storymapping is hierbij een essentiële tool. Binnen het Loyalty Program team van Bol.com Select werd er dan ook snel een sterke storymap gemaakt welke werd aangevuld met duidelijke milestones. Deze milestones werden vervolgens volledig afgestemd op de beschikbare mensen en middelen. De uitkomst? Zoveel mogelijk waarde toevoegen voor Bol.com en haar klanten. Door de milestones en storymap continue aan te passen op de huidige situatie kon de ontwikkelingsfase beperkt gehouden worden en konden mensen en middelen efficiënt worden ingezet.
Stakeholder management
Van verschilende ideeën naar een MVP
Bij een groot aantal stakeholders met uiteenlopende vragen, belangen en behoeftes is goed stakeholder management essentieel. Door de doelen en KPI’s voor de MVP duidelijk met de stakeholders vast te stellen kun je voorkomen dat een MVP te omvangrijk zal worden. Bij een grote wensenlijst voor een MVP is het daarnaast belangrijk om vroeg te slicen in de storymap. Maar hoe doe je dat dan? Door wekelijkse catch-ups en team meetings in te plannen zorg je voor een sterkere alignment binnen zowel het team als de stakeholders. Door nice-to-haves, iteraties en essentiële functies te categoriseren behoud je de focus op het doel van een MVP: de essentiële functies voor een goed werkend eindproduct.






