Digital excellence
Agile way of working initiëren
Onze Noun'ers hadden als uitdaging om van A tot Z een agile way of working op te zetten. Het hoofddoel van VodafoneZiggo was digital excellence, zowel qua inhoud als werkwijze. Van de opdrachtgever kregen ze volledige vrijheid om te kijken wat nodig was om tot dit resultaat te komen. De agile manier van werken is from scratch opgebouwd binnen een experimentele omgeving. Hierbij zijn verschillende technieken gebruikt uit de agile wereld (Scrum, LeSS, SAFe). Er werd gehandeld op zowel project- als teamniveau en doorlopend werden teams gecoacht en processen doorontwikkeld.
Scrum
Van userstories naar scrumborden
We pakten alles experimenteel aan: de inrichting van user stories en scrum borden, het ontwikkelen van een systeem waarin in één oogopslag te zien was welke feature een bottleneck zou worden, evenals de teambezetting en -samenstelling. De manier van werken bleek een succes en diende als voorbeeld voor de rest van VodafoneZiggo: iedere week werd er waardevolle functionaliteit opgeleverd, in tegenstelling tot de 7-8 weken voor een release binnen de rest van de organisatie.
Inhoud & mensen
Team Management
Er was net een fusie achter de rug, er lag een ambitieus project en er werd continu opgeschaald, met veranderende teams en elke maand nieuwe mensen. Daarom was het van groot belang om zo snel mogelijk intrinsieke motivatie, een gevoel van teamspirit en vertrouwen te ontwikkelen. Onze Noun’ers leerden mensen persoonlijk kennen en organiseerden een team kick-off waarin rollen, taken, verwachtingen en hoe men elkaar kon helpen expliciet werden gemaakt via een team canvas. Nataria stelde samen met de lead PO en met input van development de teams samen op basis van value streams. Er werd gekeken naar karakter en benodigde skill sets. Om van vast personeel de skill sets naar een hoger niveau te trekken, heeft Nataria meerdere inhoudelijke trainingsprogramma’s, workshops en meetups georganiseerd waarin kennis werd gedeeld. Door transparantie, positiviteit en een open cultuur, ontstond een sfeer waarin hard werken erkend werd en de teams en teamleden meer zelfvertrouwen ontwikkelden.
Verdere uitrol
Stakeholder management
Het was een uitdaging om interne Product Owners bij het project on board te krijgen. Zij moesten namelijk tijd blokkeren in hun sprints waarin developers konden leren hoe het nieuwe CMS werkte. Dit was voor de PO's lastig te combineren met andere ambitieuze targets, die vanuit het management het meeste aandacht kregen. Daarnaast was er veel weerstand tegenover het nieuwe CMS, omdat bepaalde features niet meer mogelijk waren in het nu bedrijfsbrede systeem. Bovendien moest men nog wennen aan het werken voor twee gefuseerde bedrijven. Bewustwording van de noodzaak van het nieuwe CMS en stakeholder management waren nodig. Malou, Bente en Nataria hebben hiervoor gezorgd en creëerden zo urgentie bij de Product Owners en bereidheid om met het nieuwe CMS te werken.









