Danique aan het spreken
Danique Konings
19 feb 2025

Hoe ik het management van een grote organisatie overtuigde

Onlangs kwam een grote droom van mij uit: presenteren op een congres. Ik mocht op het Women in Agile-congres spreken over een onderwerp dat mij na aan het hart ligt: hoe ik het management van een grote organisatie wist te overtuigen van een Agile transitie. Hiervoor gebruikte ik het Storybrand Framework van Donald Miller. Deze tool helpt je om je boodschap helder te formuleren en te presenteren in de vorm van een meeslepend verhaal.

Jack als held, de Agile Coach als gids

Het verhaal ging zo: we positioneerden Jack als de held en een Agile Coach als zijn gids. Net als in een goed script bouwden we spanning op, introduceerden we een oplossing en toonden we de impact van onze aanpak. Het begon allemaal met een uitdaging: een team zonder duidelijke richting en zonder Product Owner. Jack, een ervaren Business Analist, en zijn team ontwikkelden signaalmodellen om belastingaangiften te controleren. Maar zonder een Product Owner was er geen visie, geen duidelijke prioriteiten en dus ook geen effectieve samenwerking.

Een plan in drie stappen

Met deze uitdaging in zijn rugzak ging Jack naar de gids. De gids begreep Jack's frustratie maar al te goed en samen bedachten ze een plan.Het plan bestond uit drie stappen: Agile Assessment – Ze onderzochten de behoeften van het team en brachten in kaart waar de pijnpunten lagen. Dit gaf hen een helder beeld van zowel de uitdagingen als de kansen. Prioriteren en doelen stellen – Samen met het team bepaalden ze welke verbeteringen de hoogste prioriteit hadden en stelden ze concrete doelen. Actie! – Met een duidelijk plan gingen ze aan de slag. Ze introduceerden een Scrum Game om het team kennis te laten maken met Agile, een professionaliseringstraject voor de Scrum Master en begeleiding om een Business Analist te laten groeien in de rol van Product Owner.

Visuele animatie van Agile transitie
Visuele animatie van Agile transitie
Visuele animatie van Agile transitie

Wat als er niets was veranderd?

En wat als ze niets hadden gedaan? Dan zou het team blijven worstelen met onduidelijke verwachtingen, overbelasting van stakeholders en een gebrek aan focus op waarde. Maar gelukkig liep ons verhaal anders af.De resultaten waren indrukwekkend: betere samenwerking, snellere waardecreatie en een prettige werksfeer waarin mensen zich gehoord en gesteund voelden.

De kracht van storytelling in verandering

Nu vraag je, je misschien af hoe dit mooie verhaal is gebracht richting het management. Dat ging zo: ik speelde Jack en mijn collega de guide. Met behulp van een slideshow waarin Jack, het team en de guide werden afgebeeld werd het management meegenomen in het verhaal.Wat deze ervaring mij leerde, is dat verandering niet alleen draait om structuren en methodieken, maar vooral om mensen. Door een verhaal te vertellen waarin zij zichzelf herkennen, creëer je draagvlak. En soms helpt het om daar een beetje acteerwerk bij te gebruiken.

Danique Konings portret

Geschreven door

Danique Konings

Meer weten over wat onze Product Owners voor jou kunnen betekenen?

Mail ons
Kantoor

Fred Roeskestraat 99

1076 EE, Amsterdam

Onderdeel van
Mail ons
Kantoor

Fred Roeskestraat 99

1076 EE, Amsterdam

Onderdeel van
Mail ons
Kantoor

Fred Roeskestraat 99

1076 EE, Amsterdam

Onderdeel van